ISO情報

私とマネジメントシステムそしてISO(その33)

第33回

メキシコ・アカプルコは、昔エルビィス・プレスリー(アメリカのロックンロール歌手)が1963年主演した映画で一躍世界に有名になったリゾート地です。
映画は私も学生時代に見ましたが、メキシコの人気リゾート地のダイナミックな景観と、エルヴィスの伸びやかな歌声が随所に冴え渡る爽快作です。ビートルズが1964年2月のアメリカ滞在中に、ドライブイン・シアターで本作を鑑賞したという知られざる逸話が残されています。
メキシコ規格協会は1週間の会議中に2回welcomeパーティを開いてくれました。風光明媚な海岸で日の沈む頃にかがり火をあちこちに掲げた会場で、ラテン音楽に合わせて歌手が歌い、また一同ダンスに興じたことは忘れない思い出になっています。

さて、SC2 plenary meeting での決定を受けて早速アドホックグループのメンバー募集が行われ11名のメンバーが集まって議論が行われました。日本からは、飯塚委員長、岡本日本規格協会課長、平林の3人がメンバーとなり、平林がリーダーとなって議論をすすめました。その結果、日本が品質計画書に関するDraftを作成し、アドホックグループのメンバーに回覧しコメントを求めることになりました。その後アドホックグループとしての見解をSC2に伝え、SC2としての結論を出すことになりました。
当時のアドホックグループで議論の資料を下記に示します。

(参考)

24/Oct/2002
Task team
(Japan)

Review of need for “Quality Planning” guidance
  • 1. The task of the team
  • To confirm the need for the preparation of Guidance Document of ISO9001 regarding to the Quality Planning
  • 2. The Background
  • ① There are some confusions in understanding the Planning:5.4 of ISO9001:2000.
  • ② There may be a need for guidelines on what is the quality planning , who is responsible for , what is the contents , and how to make the quality planning.
  • 3. What is the Quality management system (QMS) planning ?
  • There is no definition of Quality management system planning in ISO9000:2000.
    • Reference of similar term
      quality planning : ISO9000:2000 3.2.9
    • part of quality management focused on setting quality objectives and specifying necessary operational processes and related resources to fulfil the quality objectives.
    • NOTE Establishing quality plans can be part of quality planning.
    • quality plan : ISO9000:2000 3.7.5
    • document specifying which procedures and associated resources shall be applied by whom and when to a specific project, product, process or contract.
    • NOTE 2 A quality plan often makes reference to parts of quality manual……
    • NOTE 3 A quality plan is generally one of the results of quality planning.

  • 4.Two ideas of quality management system (QMS) planning
  • ①quality management system planning to meet the requirements given in 4.1(may be management level) : 5.4.2
  • ● How to carry out the following items.
    • to establish a quality management system
    • to document a quality management system
    • to implement a quality management system
    • to maintain a quality management system
    • to continually improve quality management system effectiveness
    • 4.1a) to identify the processes
    • 4.1a) to identify process application
    • 4.1b) to determine the sequence of processes
    • 4.1b) to determine the interaction of processes
    • 4.1c) to determine criteria and methods
    • 4.1d) to ensure the availability of resources and information
    • 4.1e) to monitor, measure and analyse processes
    • 4.1f) to implement actions
    • to manage processes
    • to ensure control outsource
    • to identify control of outsourced processes
  • ②quality management system planning to meet the quality objectives (may be operation level) : 5.4.2 and 7.1
  • ● Who is the key responsible person to achieve the quality objectives?
  • ・the role of the following personnel
    • ―top management
    • ―manager
    • ―supervisor
    • ―staff
    • ―operator
  • ● What methods are used to implementation of the quality objectives?
    • ―What methods
    • ―What materials
    • ―What machine or equipment
    • ―What personnel
    • ―What budget
    • ―What documented procedure
  • ● What schedule should apply to the implementation of the quality objectives?
  • 5. ISO9004:2000
  • There is the description about Quality Planning in “5.4.2 Quality planning”. But ISO9004 is not guideline of ISO9001 and the contents is not enough explaining management level quality planning and operation level quality planning.
  • 5.4.2 Quality planning
  • Management should take responsibility for the quality planning of the organization. This planning should focus on defining the processes needed to meet effectively and efficiently the organization’s quality objectives and requirements consistent with the strategy of the organization.
  • a) ~ i)
  • Outputs of quality planning for the organization should define the product realization and support processes needed in terms such as
  • a) ~ f)
  • Management should systematically review the outputs to ensure the effectiveness and efficiency of the processes of the organization.

しかし、TC176SC2のSecterariateからは、日本がそれほど主張するならば、何らかの方法で各国関係者に働きかけてはどうかと打診がありました。こうして日本が各国に働きかけて現在のISO10005:2018になっていきました。以下がISO10005の最新版に関する概要です。

【ISO 10005:2018 Quality management — Guidelines for quality plans】
This document gives guidelines for establishing, reviewing, accepting, applying and revising quality plans.This document is applicable to quality plans for any intended output, whether a process, product, service, project or contract, and any type or size of organization.

It is applicable whether or not the organization has a management system in conformity with ISO 9001.This document provides guidance and does not specify requirements.It is focused primarily on the provision of outputs and is not a guide to the planning of quality management system development.

NOTE To avoid undue repetition of “process, product, service, project or contract”, this document uses the term “specific case”.

この規格は、品質計画を確立、レビュー、受け入れ、適用、および改訂するためのガイドラインを提供します。この規格は、プロセス、製品、サービス、プロジェクトまたは契約、および組織のタイプまたはサイズに関係なく、意図されたアウトプットの品質計画に適用されます。

組織がISO9001に準拠したマネジメントシステムを持っているかどうかに関係なく適用されます。この規格は指針であり、要求事項を規定していません。これは主に組織からのアウトプットの提供に焦点を合わせており、品質マネジメントシステム構築の指針ではありません。

注「プロセス、製品、サービス、プロジェクト、または契約」の過度の繰り返しを避けるために、この規格では「特定のケース」という用語を使用しています。

(つづく)